Begrotingsrechtmatigheid

Begrotingsrechtmatigheid

5.1 Begrotingsrechtmatigheid

Omschrijving (bedrag x € 1.000)

2025

Meerjarenraming

Lasten

Baten

2026

2027

2028

1.01 Doorontwikkeling veiligheids- en jeugdbeschermingsketen

-10

10

0

0

0

1.02 Jeugdhulp

-35

35

0

0

0

1.03 Economische dakloosheid

-350

350

0

0

0

1.04 Lokaal werkbudget Oekraine - Ondersteuningsprogramma Oekraiense kinderen

-77

0

-70

0

0

1.05 Lokaal werkbudget Oekraïne - Communicatiebudget

62

-62

0

0

0

1.06 Lokaal werkbudget Oekraïne - Opvang Oekraïnse vluchtelingen

-63

0

-152

-25

0

1.07 SPUK Inburgering

-150

150

0

0

0

1.08 Uitvoeringskosten SPUK GALA 2025

57

0

0

0

0

1.09 SPUK KOT bijzondere bijstand

-1.000

1.000

0

0

0

2.01 Actualisatie pandenbegroting

-58

0

0

0

0

7.01 Ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen

-53

53

0

0

0

7.03 Bedrijfsvoering

-29

0

0

0

0

01 Sociaal domein

-1.706

1.536

-222

-25

0

2.01 Actualisatie pandenbegroting

2

10

97

97

97

02 Onderwijs en ontplooiing

2

10

97

97

97

2.01 Actualisatie pandenbegroting

-18

0

0

0

0

4.01 Diverse bijstellingen Zorgvlied

-587

587

0

0

0

4.02 Groenbegroting 2025

-41

41

0

0

0

4.03 Subsidieregeling woningisolatie lage WOZ en slecht energielabel 2024-2028

0

0

0

0

0

7.02 Diverse uitkeringen en subsidies (ziekte, zwangerschaps- en bevallingsverlof en detachering)

231

-231

0

0

0

7.03 Bedrijfsvoering

-21

-65

0

0

0

04 Openbare ruimte

-436

332

0

0

0

1.04 Lokaal werkbudget Oekraine - Ondersteuningsprogramma Oekraiense kinderen

0

0

0

0

0

1.06 Lokaal werkbudget Oekraïne - Opvang Oekraïnse vluchtelingen

0

0

0

0

0

2.01 Actualisatie pandenbegroting

99

-58

-97

-97

-97

05 Ruimtelijke ontwikkeling

99

-58

-97

-97

-97

6.01 Bijdrage Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC)

-120

120

0

0

0

7.03 Bedrijfsvoering

140

0

0

0

0

7.04 Aanschaf bedrijfsmiddelen 2025

19

0

0

0

0

06 Bestuur, bevolking en veiligheid

39

120

0

0

0

1.01 Doorontwikkeling veiligheids- en jeugdbeschermingsketen

-10

10

0

0

0

1.05 Lokaal werkbudget Oekraïne - Communicatiebudget

52

0

0

0

0

1.08 Uitvoeringskosten SPUK GALA 2025

-103

46

0

0

0

2.01 Actualisatie pandenbegroting

23

0

0

0

0

4.01 ZV Afsluiting parkeerterrein

0

0

0

0

0

6.01 Bijdrage Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC)

0

0

0

0

0

7.01 Ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen

-4.531

4.531

0

0

0

7.02 Diverse uitkeringen en subsidies (ziekte, zwangerschaps- en bevallingsverlof en detachering)

0

0

0

0

0

7.03 Bedrijfsvoering

327

-352

0

0

0

7.04 Aanschaf bedrijfsmiddelen 2025

2.275

-2.294

0

0

0

7.05 Bijstelling salarislasten 2025

-246

0

0

0

0

7.06 Uitvoeringsprogramma ICT

0

0

0

0

0

07 Overhead

-2.213

1.942

0

0

0

1.04 Lokaal werkbudget Oekraine - Ondersteuningsprogramma Oekraiense kinderen

77

0

70

0

0

1.05 Lokaal werkbudget Oekraïne - Communicatiebudget

-52

0

0

0

0

1.06 Lokaal werkbudget Oekraïne - Opvang Oekraïnse vluchtelingen

63

0

152

25

0

7.05 Bijstelling salarislasten 2025

246

0

0

0

0

08 Algemene dekkingsmiddelen

334

0

222

25

0

Toelichting tabel: negatief bedrag is onttrekking en positief bedrag is dotatie aan algemene reserve.

1.01 Doorontwikkeling veiligheids- en jeugdbeschermingsketen

De gemeenten Amstelveen en Aalsmeer zullen in het najaar van 2025 starten met een project om de veiligheids-/ jeugdbeschermingsketen door te ontwikkelen in lijn met de uitgangspunten van het toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming. Hiervoor wordt een projectleider aangesteld die met de organisatie en netwerkpartners een plan maakt en verbeteracties inzet om gezinnen waar onveiligheid speelt sneller en beter te helpen. Gemeente Amsterdam ontvangt hiervoor als centrumgemeenten POK-middelen (voortgekomen uit de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag) welke specifiek bedoeld zijn voor het toekomstscenario. Het gaat om €100.000 per gemeente per jaar voor de jaren 2025, 2026 en 2027.

1.02 Jeugdhulp

Binnen jeugdhulp is sprake van een budget-neutrale verschuiving tussen drie taakvelden.

1.03 Economische dakloosheid

Amstelveen ontvangt regionale middelen voor economische dakloosheid. Verwacht wordt dat €1,35 miljoen (begroot €1,0 miljoen) besteed wordt voor de realisatie van een Parents house, hotelkosten waar de economische daklozen in verblijven en subsidies voor De RegenboogGroep en HVO-Querido.

1.04 Lokaal werkbudget Oekraine - Ondersteuningsprogramma Oekraiense kinderen

Het ondersteuningsprogramma voor kinderen van Oekraiense vluchtelingen wordt in afgeslankte vorm verlengd tot en met maximaal 1 september 2026.

1.05 Lokaal werkbudget Oekraïne - Communicatiebudget

In 2025 is €114.000 beschikbaar voor communicatie rondom opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en asielopvang. De werkzaamheden zijn binnen de bestaande formatie uitgevoerd, waardoor €52.000 kan terugvloeien naar de stelpost Lokaal werkbudget Oekraïne. Voor asielopvang vervalt hierdoor de bijdrage van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) van €62.000.

1.06 Lokaal werkbudget Oekraïne - Opvang Oekraïnse vluchtelingen

De units en grond aan de prof. E.M. Meijerslaan 8-10 wordt langer gehuurd voor de huidige opvang van Oekraïnse vluchtelingen. De totale kosten t/m 4 maart 2027  (€240.000) worden gedekt vanuit het lokaal werkbudget Oekraïne.

1.07 SPUK Inburgering

De gemeente ontvangt van het Rijk een specifieke uitkering (SPUK) inburgering voor uitvoering van de Wet inburgering 2021. Dit wordt ingezet voor bijvoorbeeld het inkopen van leer-routes, maatschappelijke begeleiding, organiseren van het traject rond de participatieverklaring (PVT) en de Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP). Er worden meer uitgaven (€150.000) met als gevolg een hogere bijdrage van het rijk (€150.000) verwacht in 2025.

1.08 Uitvoeringskosten SPUK GALA 2025

Sinds 2023 ontvangt de gemeente via een Specifieke Uitkering (SPUK) middelen om gezond en actief leven te bevorderen, voortkomend uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Voor 2025 is hiervoor totaal €1.289.000 beschikbaar. Hiervan wordt €97.000 ingezet voor ambtelijke capaciteit op coördinatie en uitvoering van preventieve programma’s zoals kansrijke start, welzijn op recept, JOGG, één tegen eenzaamheid en mentale gezondheid.

1.09 SPUK KOT bijzondere bijstand

Door de kinderopvangtoeslagenaffaire (KOT) is vanuit het Rijk gevraagd gedupeerden ruimhartig tegemoet te komen bij het compenseren van de gevolgen van de affaire. Het Rijk vergoedt de kosten via een regeling Specifieke Uitkering (SPUK). De inwoners die zich hebben gemeld bij het opgerichte steunpunt worden daar waar mogelijk op vijf leefgebieden ondersteund: wonen, werk, inkomen, schulden en gezin. De kosten gemaakt voor minimabeleid en bijzondere bijstand worden geschat op €1,0 miljoen voor 2025.

2.01 Actualisatie pandenbegroting

Jaarlijks worden de begrotingskaders van de vastgoedportefeuille geactualiseerd op basis van de actuele pandenbegroting. Zowel de huuropbrengsten als de onderhoudskosten worden aangepast op basis van de laatste ramingen.

4.01 Diverse bijstellingen Zorgvlied

Zowel de verwachte totale inkomsten als uitgaven van Gedenkpark Zorgvlied zijn €587.000 hoger dan begroot (budgettair neutraal).

1) De inkomsten voor afkoopsommen voor grafrecht en onderhoud zijn €450.000 hoger dan begroot.  Deze ontvangsten worden vervolgens in de voorziening "afkoop onderhoud graven" gestort om toekomstige uitgaven te bekostigen.
2) De energielasten zijn structureel €100.000 hoger dan begroot.
3) De kosten van uitvaartbenodigdheden en aanpassingen graf zijn structureel €50.000 hoger dan het budget
4) Voor de afsluiting van het parkeerterrein is incidenteel €20.000 nodig.*
5) De incidentele uitgaven voor met name restauratie rijksmonumenten zijn €73.000 lager in 2025. De verwachte uitgaven voor het renoveren van het monument Hartog van Banda zijn lager door het in eigen beheer te doen. Het budget voor restauratie voor mausoleum Oscar Carré wordt doorgeschoven naar volgend jaar vanwege de langer durende vergunningsprocedure.
6) De legesinkomsten zijn €100.000 hoger dan begroot door het hanteren van de nieuwe tarieventabel 2025.
7) De verschillen worden in 2025 verrekend met de reserve voor renovatie en de egalisatievoorziening. De structurele afwijkingen worden betrokken bij de tarieven 2026.

*De parkeerplaats van Gedenkplaats Zorgvlied wordt vaak gebruikt door onbevoegden. Dit veroorzaakt overlast en beperkt de beschikbaarheid voor bezoekers van uitvaarten. De oplossing bestaat uit het plaatsen van een handmatige slagboom bij de ingang en een automatische slagboom bij de uitgang om wildparkeren te voorkomen en de parkeerplaats uitsluitend toegankelijk te maken voor bevoegde gebruikers

4.02 Groenbegroting 2025

Het budget 2025 wordt geactualiseerd door de vastgestelde jaaropdrachten voor groen, onkruid op verharding en het bermbestek. Het restant wordt als stelpost opgenomen in het kader van de besparingsopgave groen.

4.03 Subsidieregeling woningisolatie lage WOZ en slecht energielabel 2024-2028

Amstelveen krijgt vanuit de landelijke Specifieke Uitkering Lokale Aanpak Isolatie (SPUK LAI) middelen die worden ingezet voor locale woningisolatie. Voor de jaren 2026-2028 ontvangt de gemeente aanvullend €1.970.000 voor woningisolatie, dat gelijkelijk wordt verdeeld over deze drie jaren.

6.01 Bijdrage Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC)

De regionale projectcoördinator ondermijning heeft een aanstelling voor bepaalde tijd bij de gemeente Amstelveen. De gemeente Amstelveen ontvangt een bijdrage van €120.000 van het Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC) voor de personele lasten.

7.01 Ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen

Door de Centrumregeling ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen draagt de ambtelijke organisatie AA zorg voor de Aalsmeerse programmabegroting. Tussentijdse aanvullende afspraken waar beide gemeenten mee akkoord zijn leiden tot een neutrale aanpassing van de Amstelveense begroting. In het geval dat Amstelveen extra uitgaven maakt op verzoek van Aalsmeer leidt dit bijvoorbeeld tot een hogere bijdrage van Aalsmeer.

7.02 Diverse uitkeringen en subsidies (ziekte, zwangerschaps- en bevallingsverlof en detachering)

De ontvangen uitkeringen van het UWV voor ziekte/zwangerschapsverlof en vergoedingen voor detachering en inzet personeel vanuit ontvangen subsidies worden omgezet in salaris- en inhuurbudget.

7.03 Bedrijfsvoering

De mutaties vloeien voort uit de tussentijdse afdelingsverantwoording en deze wikkelen af met de reserve bedrijfsvoering.

7.04 Aanschaf bedrijfsmiddelen 2025

Door aanbestedingsprocedures en langere levertijden zijn diverse voertuigen niet geleverd in 2025. Hierdoor wordt een bedrag van €2,4 miljoen doorgeschoven naar de periode 2026–2028. Dit heeft gevolgen voor de benodigde jaarlijkse dotatie in de reserve. Bij de Perspectiefnota 2026 is al een vrijval verwerkt van €800.000. Nu blijkt dat de dotatie aan de bestemmingsreserve opnieuw verlaagd kan worden met €375.000.
        
Tegelijkertijd zorgt de fasering voor extra kosten van €152.000 in 2025, voornamelijk door de tijdelijke huur van vervangende voertuigen. Per saldo betekent dat er eenmalig €223.000 vrijvalt. Conform de eerder ingezette lijn bij de Perspectiefnota 2025, wordt dit bedrag toegevoegd aan de reserve voor vervanging van kantoorinrichting.
        
Tenslotte zijn in 2025 voertuigen verkocht met een restwaarde van €87.000.

7.05 Bijstelling salarislasten 2025

Bij de Perspectiefnota 2026 zijn de salarisbudgetten 2025 bijgesteld door de nieuwe CAO en de uitkomsten van de premies sociale lasten 2025 voor een bedrag van €3,4 miljoen ten laste van de stelpost nominaal. Via deze tijdvakrapportage wordt incidenteel voor 2025 een aanvullend bedrag van €246.000 onttrokken aan de stelpost nominaal.

7.06 Uitvoeringsprogramma ICT

Een aantal ICT projecten leidt in 2026/2027 tot grote uitgaven. Voor het inzichtelijk houden van deze projecten wordt via deze tijdvakrapportage voorgesteld een egalisatiereserve "Uitvoeringsprogramme ICT" in te stellen. Ervan uitgaande dat de raad instemt met deze nieuwe reserve wordt een deel van het bestaande uitvoeringsprogramma ICT gedoteerd aan deze nieuwe reserve. Gezien het grote aantal hiervoor genoemde projecten dat is gestart in 2025 en doorloopt in 2026, in aanvulling op de projecten die nog starten in 2026, wordt €700.000 van het ICT Uitvoeringsplan 2025 overgeheveld naar het ICT Uitvoeringsplan 2026.

Uit het Uitvoeringsplan 2025 wordt ook €1,5 miljoen gefaseerd. Hiervan gaat €0,5 miljoen in 2025 naar de egalisatiereserve samenwerking Amstelveen/Aalsmeer en het restant komt in 2027 ten gunste van de reserve "Uitvoeringsprogramma ICT". Dit budget is een reservering voor het nog in te richten ICT Uitvoeringsplan 2027-2030. De projecten en thema’s staan vermeld in het onlangs opgeleverde rapport Uitvoeringsplan 2027-2030.

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 15:35:34 met de export van 10/10/2025 15:28:10