Kredieten

Meerjarenprojectenplan Buitenruimte

Het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte 2025-2028 is op 9 juli 2025 vastgesteld. Er zijn enkele wijzigingen in de projecten die binnen het plan zijn genoemd. Deze worden hieronder per discipline toegelicht. Alle huidige bijstellingen van budgetten passen in de meerjarenbegroting van de buitenruimte en binnen de ruimte die de betreffende reserves en kredieten bieden. De uitvoering van het programma verloopt in het algemeen goed. Op het totale programma van ongeveer € 19,5 miljoen in 2025 wordt zoals vrijwel ieder jaar een deel gefaseerd door tegenvallers in de voorbereiding of de uitvoering, of anderszins bijgesteld. Daarentegen worden veel projecten op het gebied van wegenonderhoud, groenrenovaties, verkeersmaatregelen, riolering, spelen, openbare verlichting en kunstwerken dit jaar volgens plan gerealiseerd. Door het doorschuiven van projecten en budgetten naar 2026 zal het programma van 2026 ook moeten worden herzien. Dat gebeurt echter in het voorjaar van 2026, gelijktijdig met de Perspectiefnota.

Aanpassing tov de perspectiefnota         
RECAPITULATIE MEERJARENPROJECTENPLAN BUITENRUIMTE AMSTELVEEN 2025-2028

Taakveld (bedrag x € 1.000)

Omschrijving onderdeel meerjarenprojectenplan

2025

2026

2027

2028

Totaal

2.1 Verkeer en vervoer

-wegen

-1.880

762

755

200

-163

-verkeer

0

0

0

0

0

-verkeersregelinstallaties

-300

300

0

0

0

-openbare verlichting

0

0

0

0

0

Totaal 2.1 Verkeer en vervoer

-2.180

1.062

755

200

-163

5.7 Openbaar groen en openluchtrecreatie

-groen, water en spelen

-33

-213

130

40

-77

7.2 Riolering

-riolering

-214

-1.519

265

1.360

-108

Dit betreft

Investeringen

-1.607

-990

1.150

1.600

153

Exploitatie

-820

320

0

0

-500

Omschrijving (bedrag x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

Groot onderhoud wegen

-1.880

762

755

200

Verkeersmaatregelen

0

0

0

0

Verkeersregelinstallaties

-300

300

0

0

Openbare verlichting (m.n. lichtmasten)

0

0

0

0

Buitenruimte groen, water en spelrecreatie

-33

-213

130

40

Dekking kapitaalasten verkeer en vervoer

1.360

-742

-755

-200

Dekking kapitaalasten groen, water, recreatie

33

213

-130

-40

Totaal reserves

-820

320

0

0

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer

Onder dit taakveld vallen de deelprogramma's wegen, verkeer, verkeersregelinstallaties (VRI's), bruggen en openbare verlichting.

Op het totale taakveld verkeer en vervoer wordt de begroting in 2025 naar beneden bijgesteld met € 2,1 miljoen (van afgerond € 11,0 miljoen naar € 8,9 miljoen). In 2026 wordt het budget voor het taakveld verkeer en vervoer omhoog bijgesteld met € 1,1 miljoen (van afgerond € 18,3 miljoen naar € 19,4 miljoen). Ook in 2027 en 2028 zijn er bijstellingen omhoog: in 2027 met € 755.000 en in 2028 met € 200.000. Het totale programma over vier jaar blijft nagenoeg even groot. De bijstellingen op het taakveld worden hieronder verklaard.

TAAKVELD 2.1 VERKEER EN VERVOER (bedrag x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

TOTAAL

1.

Groot onderhoud Veldlust

-320

320

0

2.

Reconstructie Wolfert van Borsselenweg e.o. (bijdrage wegen)

-24

24

0

3.

Reconstructie Selderust-noord e.o. (bijdrage wegen)

-12

12

0

4.

Vervanging Hollandsedijk-Oude Bovenkerkerweg

-700

700

0

5.

VRI’s Laan van Langerhuize

-300

300

0

6.

Kwaliteitsverbetering fietspaden Mobiliteitsvisie

-170

170

0

7.

Herinrichting Amsterdamseweg-noord (bijdrage wegen)

-14

-164

875

697

8.

Reconstructie Vliegeniersbuurt (bijdrage wegen)

-270

210

360

300

9.

Reconstructie Straat van Makassar (bijdrage wegen)

-19

-150

-330

-160

-659

10.

Vervanging fietsbruggen Bouwmeester en Poortwachter

-120

120

0

11.

Asfaltonderhoud

-400

-400

12.

Vernieuwen wandelpaden

-100

-100

MUTATIE

-2.180

1.062

755

200

-163

Toelichting:

1. De voorbereidingen voor het groot onderhoud aan de Veldlust zijn nagenoeg afgerond. De participatie heeft plaatsgevonden en de aanbesteding vindt dit najaar plaats, maar de uitvoering vindt plaats in 2026. Daarom schuift een deel van het budget (€ 320.000) door naar volgend jaar.

2 en 3. De voorbereiding van de reconstructies van de wijken rond de Wolfert van Borsselenweg en de Selderust-noord is opgestart met het uitvoeren van onderzoeken en het maken van ontwerptekeningen. De voorbereidingsbudgetten worden niet geheel besteed in 2025, een deel schuift door naar 2026. Dit heeft ook gevolgen voor de taakvelden groen en riolering.

4. Het vervangen van de wegverhardingen op de Hollandsedijk en de Oude Bovenkerkerweg loopt wederom vertraging op. Ook in 2025 zijn daarom noodreparaties uitgevoerd. Voor de Oude Bovenkerkerweg is maatwerk nodig in overleg met bewoners. Daarnaast wordt in overleg met het waterschap de definitieve benodigde hoogte van de dijken nog bepaald. Een  bedrag van € 700.000 schuift door naar 2026.

5. Omdat een van de grote fabrikanten van verkeersregelautomaten plotseling is gestopt met het produceren en leveren van automaten is er nu nog slechts één grote leverancier in deze markt. Deze leverancier wordt daardoor overvraagd. De kosten voor snelle leveranties nemen daardoor aanzienlijk toe. Het is financieel gunstiger om de automaten in 2026 te laten leveren. Daardoor wordt dit project over de jaargrens heen getild. De opdrachten en eerste leveringen van andere materialen vinden wel in 2025 plaats. Een deel van het budget (€ 300.000) wordt overgeheveld naar 2026.

6. In 2025 is opdracht verstrekt voor het aanpakken van de eerste vier trajecten uit het programma Kwaliteitsverbetering hoofdfietsnet. Door de naderende winter is de verwachting dat het werk niet volledig wordt afgerond voor de kerst. Een bedrag van netto € 170.000 (uitgaven minus subsidieinkomsten) schuift daarom door naar 2026.

7, 8 en 9. Normaliter wordt het MPP slechts beperkt herzien bij de 2e tijdvakrapportage. Het gaat immers om de prognoses voor het lopende jaar. Net na het ter besluitvorming aanbieden van de Perspectiefnota is echter gebleken dat twee projecten aanzienlijk duurder worden dan in het MPP voorzien was: de reconstructie van de Vliegeniersbuurt (+ € 2.000.000) en de reconstructie van de Amsterdamseweg-noord (+ € 1.650.000). Om de voortgang in deze projecten niet te hinderen, worden nu ook de jaarschijven 2026 t/m 2028 bijgesteld voor drie projecten. Deze twee projecten hebben meer prioriteit dan de reconstructie van de Straat van Makassar e.o. Deze reconstructie wordt tot nader order uitgesteld om financieel ruimte te creëren voor de andere twee projecten. De Straat van Makassar was onder andere geprogrammeerd om samen op te trekken met de aanleg van een warmtenet. Dit warmtenet is echter onhaalbaar gebleken en gaat niet door, en de riolering in de Straat van Makassar en omstreken kan naar verwachting nog minimaal 5 tot 10 jaar mee. Daarom kan in deze buurt nu worden volstaan met lokaal wegonderhoud en het opknappen van de speeltuin, beide vanuit reguliere onderhoudsbudgetten. De kosten voor de Amsterdamseweg-noord zijn gestegen omdat de gehele verharding inmiddels ook aan vervanging toe is, inclusief het aanbrengen van fundering. Ook moet een deel van de riolering vervangen worden. Daar komt bij dat de kosten in de infrasector in de afgelopen jaren hard gestegen zijn. Aan deze stijging lijkt vooralsnog geen eind te komen. De kosten voor de Vliegeniersbuurt zijn om deze reden eveneens hard gestegen. Bovendien worden voor dat project maatregelen genomen om zo veel mogelijk bomen te sparen. Ongeveer de helft van alle bomen kan hierdoor naar verwachting blijven staan. Omdat alle riolering en diverse kabels en leidingen moeten worden vervangen, veel van deze riolering en kabels en leidingen vervlochten zitten met boomwortels en de straat flink opgehoogd moet worden, is het echter onontkoombaar om de overige bomen te verwijderen. De budgetten voor de Amsterdamseweg-noord en Vliegeniersbuurt worden opnieuw verdeeld over de jaren 2026 t/m 2028. Het is nog onzeker wanneer de Amsterdamseweg-noord kan worden uitgevoerd. Er wordt nog onderzocht in hoeverre gelijktijdig kan worden gewerkt met de afsluiting van afrit 5 van de A9 en er vindt over de fasering nog overleg met Connexxion plaats. Vooralsnog is het budget ongeveer gelijk verdeeld over 2026 en 2027. Bij de Perspectiefnota 2027 is er meer bekend over de fasering.

10. De voorbereiding voor de vervanging van twee fietsbruggen (Bouwmeester en Poortwachter) is nagenoeg afgerond. De vergunningen zijn aangevraagd. Er vindt nog onderzoek plaats naar een grote gestuurde boring onder de fietsbrug. Daarna start de aanbesteding. Naar verwachting wordt in het najaar van 2025 gestart met de uitvoering, maar wordt het project begin 2026 afgerond. Daarom schuift een deel van het budget (€ 120.000) door naar volgend jaar.

11. Het asfaltonderhoud in Amstelveen is in het najaar in volle gang. Een deel van het werk is vanwege de beperkte beschikbaarheid van asfaltsets aan het eind van het jaar gepland, waarbij de haalbaarheid van de uitvoering onzeker is. Aan het eind van het jaar is er immers niet altijd geschikt weer om te asfalteren. De prognose is nu dat er ongeveer € 1,8 miljoen uitgegeven wordt op een oorspronkelijk budget van € 2,2 miljoen.

12. Door de landelijke discussie over de mogelijke risico’s van het gebruik van staalslakken in halfverhardingsproducten zijn de werkzaamheden voor de vernieuwing van wandelpaden tijdelijk stilgelegd. Het vervangingsprogramma wordt naar verwachting in het najaar hervat, waarbij alternatieve producten zonder staalslakken worden toegepast. De bestedingsprognose wordt hierdoor met € 100.000 naar beneden bijgesteld.

Taakveld 5.7 Groen-water-spelen

Op het totale taakveld wordt de begroting in 2025 naar beneden bijgesteld met € 34.000 (blijft afgerond € 4,1 miljoen). In 2026 wordt het budget voor het taakveld omlaag bijgesteld met € 213.000 (van afgerond € 4,3 miljoen naar € 4,1 miljoen). In 2027 en 2028 gaat het programma omhoog met respectievelijk € 130.000 en € 40.000. Voor een toelichting op deze wijzigingen wordt verwezen naar taakveld 2.1. Het gaat bij alle wijzigingen om bijdragen aan multidisciplinaire projecten.

TAAKVELD 5.7 GROEN, WATER SPELEN (bedrag x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

TOTAAL

2.

Reconstructie Wolfert van Borsselenweg e.o. (bijdrage groen)

-16

16

0

7.

Herinrichting Amsterdamseweg-noord (bijdrage groen)

-8

-64

225

153

8.

Reconstructie Vliegeniersbuurt (bijdrage groen)

-90

70

120

100

9.

Reconstructie Straat van Makassar (bijdrage groen)

-10

-75

-165

-80

-330

MUTATIE

-34

-213

130

40

-77

Taakveld 7.2 Riolering

Op het onderdeel riolering wordt de begroting 2025 omlaag bijgesteld met € 214.000 (van afgerond € 4,4 miljoen naar € 4,1 miljoen). In 2026 wordt het budget voor het taakveld omlaag bijgesteld met € 1,5 miljoen (van afgerond € 4,3 miljoen naar € 2,7 miljoen). In 2027 en 2028 gaat het programma omhoog met respectievelijk € 265.000 en € 1.360.000. Voor een toelichting op deze wijzigingen wordt verwezen naar taakveld 2.1. Het gaat bij alle wijzigingen om bijdragen aan multidisciplinaire projecten.

TAAKVELD 7.2 RIOLERING (bedrag x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

TOTAAL

2.

Reconstructie Wolfert van Borsselenweg e.o. (bijdrage riool)

-120

120

0

3.

Reconstructie Selderust-noord e.o. (bijdrage riool)

-48

48

0

7.

Herinrichting Amsterdamseweg-noord (bijdrage riool)

22

278

300

600

8.

Reconstructie Vliegeniersbuurt (bijdrage riool)

-1.440

1.120

1.920

1.600

9.

Reconstructie Straat van Makassar (bijdrage riool)

-68

-525

-1.155

-560

-2.308

MUTATIE

-214

-1.519

265

1.360

-108

Overige bijstellingen MPP 2026 en verder

Overige bijstellingen voor 2026 en verder volgen bij de jaarrekening 2025 en de perspectiefnota 2027. Op dat moment is er weer een actueler zicht op voortgang en planning van de projecten. Bij diverse projecten worden in 2025 verder nog kleine onderschrijdingen verwacht, maar deze zijn te klein om de budgetten nu bij te stellen. Naar verwachting schuift bij de jaarrekening dus nogmaals een deel van budgetten door naar 2026.

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 15:35:34 met de export van 10/10/2025 15:28:10